Każdy wypoczynek zorganizowany wg. MEN ma obowiązek realizować programy, których jest pięć, są to: Ruch i Rekreacja, Turystyka i Krajoznawstwo, Zajęcia Kulturalno-Oświatowe, Zajęcia Praktyczno-Techniczne oraz Prace Społecznie użyteczne.
W kolejnych pytaniach respondenci określali zakres realizacji programów wskazanych w rozporządzeniu MEN i ich zakres. A następnie oceniają konieczność realizacji poszczególnych programów. Należy nadmienić, że w ankiecie przed pytaniami określone było jakimi formami są realizowane poszczególne programy, aby rodzice mieli świadomość czego dokładnie dotyczą poszczególne programy.
Poniżej przedstawione są wyniki odpowiedzi na poszczególne pytania:
- Czy na wypoczynku, na którym było Pana/Pani dziecko realizowane były zajęcia z programu Ruch i Rekreacja.
Tabela 1. Ocena realizacji programu Ruch i Rekreacja
RUCH I REKREACJE | Grupa badana | |
N | % | |
Tak było wiele takich zajęć | 74 | 90 |
Tak, część zajęć była tak realizowana | 8 | 10 |
Nie wiem | 0 | 0 |
Nie, nie było realizowanych takich zajęć | 0 | 0 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.
Wnioski:
Respondenci zauważają wielość realizowanych zajęć z programu Ruch i Rekreacja. Realizacja tych zadań jest również bardzo często mocno oczekiwana przez dzieci i młodzież, a zatem również chętnie opowiadają o niej rodzicom.
- Czy na wypoczynku, na którym było Pana/Pani dziecko realizowane były zajęcia z programu Turystyka i Krajoznawstwo?
Tabela 2. Ocena realizacji programu Turystyka i Krajoznawstwo
TURYSTYKA I KRAJOZNAWSTWO | Grupa badana | |
N | % | |
Tak było wiele takich zajęć | 62 | 76 |
Tak, część zajęć była tak realizowana | 18 | 22 |
Nie wiem | 2 | 2 |
Nie, nie było realizowanych takich zajęć | 0 | 0 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.
Wnioski:
Program Turystyki i Krajoznawstwa określony już jest na etapie rekrutacji na wypoczynek, gdzie organizatorzy określają program wypoczynku, a ponadto dzieci i młodzież również chętnie informują o wyjściach, wyjazdach i atrakcjach związanych ze wskazanym programem. Stąd też tak wysoka wiedza respondentów dotycząca wspomnianego programu.
- Czy na wypoczynku, na którym było Pana/Pani dziecko realizowane były zajęcia z programu zajęcia kulturalno – oświatowe ?
Tabela 3. Ocena realizacji programu Zajęcia Kulturalno – Oświatowe
ZAJĘCIA KULTURALNO – OŚWIATOWE | Grupa badana | |
N | % | |
Tak było wiele takich zajęć | 59 | 72 |
Tak, część zajęć była tak realizowana | 19 | 23 |
Nie wiem | 4 | 5 |
Nie, nie było realizowanych takich zajęć | 0 | 0 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.
Wnioski:
Program zajęć kulturalno – oświatowych jest obowiązkowo realizowany każdego dnia. Jak widać po odpowiedziach respondentów jest to widoczne. Jednak część zajęć, w ramach którego jest on realizowanych nie zawsze jest oczywisty zarówno dla dzieci jak i dla ich rodziców, zapewne też stąd niższe wskaźniki aniżeli w poprzednich pytaniach.
- Czy na wypoczynku, na którym było Pana/Pani dziecko realizowane były zajęcia z programu Zajęcia Praktyczno – Techniczne ?
Tabela 4. Ocena realizacji programu Zajęcia Praktyczno – Techniczne
ZAJĘCIA PRAKTYCZNO – TECHNICZNE | Grupa badana | |
N | % | |
Tak było wiele takich zajęć | 20 | 24 |
Tak, część zajęć była tak realizowana | 41 | 50 |
Nie wiem | 14 | 17 |
Nie, nie było realizowanych takich zajęć | 7 | 9 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.
Wnioski:
Ten program jak można zauważyć nadal przez większość respondentów jest zauważany (łącznie 74% odpowiedzi). Pojawia się jednak w naszych odpowiedziach widoczna grupa (17%), która nie potrafi określić czy takie zajęcia były realizowane, bądź nawet twierdzą, że takich zajęć nie było (9%). Wynikać to może z kilku czynników; braku wiedzy dotyczącej jakie to zajęcia, braku rozmowy z uczestnikiem wypoczynku, braku zainteresowania się ankietowanego tym tematem lub też faktycznie brakiem realizacji takowych zadań podczas wypoczynku dziecka respondenta.
- Czy na wypoczynku, na którym było Pana/Pani dziecko realizowane były zajęcia z programu Prace Społecznie Użyteczne ?
Tabela 5. Ocena realizacji programu Prace Społecznie Użyteczne
PRACE SPOŁECZNIE UŻYTECZNE | Grupa badana | |
N | % | |
Tak było wiele takich zajęć | 15 | 18 |
Tak, część zajęć była tak realizowana | 22 | 27 |
Nie wiem | 34 | 41 |
Nie, nie było realizowanych takich zajęć | 11 | 14 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.
Wnioski:
Program Prac Społecznie Użytecznych został najsurowiej oceniony ze wszystkich dotychczasowych Programów. Ponad połowa (55%) respondentów nie wie lub twierdzi, że na wypoczynku, na którym było ich dziecko nie był realizowany taki program. Stosunkowo niski jest również wskazań określający wielość takich zadań (18%). Z całą pewnością nie jest to najczęściej eksploatowany z programów, nie mniej jednak organizatorzy mają obowiązek jego wspierania i realizacji. Jednak jest to najczęściej pomijany program przez organizatorów, bądź jest tak realizowany, że nie jest widoczny. Należy zatem zwracać szczególną uwagę na uświadamianie dzieci i rodziców jak istotny on jest dla rozwoju społecznego udziału uczestników wypoczynku.
Tabela 6. Ocena istotności realizacji programów edukacyjnych
Bardzo istotne | Istotne | Nie wiem | Nie Istotne | Mogą być nie realizowane | |
Ruch i rekreacja | 76% | 22% | 0% | 1% | 1% |
Turystyka i krajoznastwo | 61% | 38% | 1% | 0% | 0% |
Zajęcia kulturalno – oświatowe | 30% | 59% | 7% | 2% | 1% |
Zajęcia paktyczno – techniczne | 26% | 54% | 10% | 4% | 7% |
Prace społecznie użyteczne | 26% | 50% | 15% | 2% | 7% |
Źródło: opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.
Wnioski:
Jak się okazuje, rodzice widzą potrzebę realizacji praktycznie każdego z opisanych i analizowanych programów. Jako najistotniejsze rodzice widzą zajęcia z zakresu: Ruchu i Rekreacji oraz Turystyki i Krajoznastwa. Pozostałe uznają w większości jako istotne do realizacji.
Podsumowując wskazany problem badawczy, jakim jest Znaczenie realizacji programów w ramach organizacji wypoczynku należałoby stwierdzić, że respondenci mają w większości świadomość dotyczącą form realizacji pracy podczas wypoczynku oraz widzą konieczności ich realizacji.